In Yuma

23 oktober 2015 - Yuma, Arizona, Verenigde Staten

Hoi, zijn we weer. Kwamen er vandaag achter dat we nog maar minder dan een week hebben met de camper. Morgen over een week gaan we al weer vliegen. Moet er niet aan denken, dat kouwe Nederland. Nee geef mij dan maar de temperatuur in Yuma. Het is hier echt warm, het schijnt dat de thermometer de 32 graden Celsius makkelijk haalt. En zo voelt het ook. Vanmorgen toen we in Congress weg reden was het ook al warm maar nog niet zo warm als het hier nu is. Als ik nu alle wolken moest tellen zou ik zo klaar zijn, geen ene namelijk. De lucht is strak blauw. We zouden vandaag even stoppen bij een spookstadje in de woestijn tussen Congress en Yuma. Maar de laatste 10 mijl gaan over een onverharde weg en daar mogen wij met de huurcamper niet op. Staat namelijk in de kleine lettertjes. Nu had ik het eventueel wel geprobeerd als de weg er goed uit zou zien, maar het schijnt hier toch nogal gespookt te hebben een paar dagen geleden dus de weg zat vol met gaten die op hun beurt nog steeds waren gevuld met water. Daardoor kon je niet zien hoe diep ze waren. Dus toch maar geen risico genomen en het bezoek aan het spookdorp aan ons voorbij laten gaan. Op zich niet zo heel erg. We moeten vandaag een stevig eind rijden, 182 mijl oftewel bijna 300 kilometer. Volgens Google zouden we daar ruim 3 ½ uur zoet mee zijn. Zonder stops dus. Het was wel weer een mooie weg. Lichte glooiingen in het wegdek zodat tegenliggers weg waren en ineens weer terug kwamen. Verraderlijk als je in wil gaan halen, denk je dat er niets aan komt, zit er opeens een tegenligger vlak voor je. Vandaar natuurlijk alle remsporen op de weg. Na een voorspoedige rit kwamen we aan in Yuma. Daar hadden we nog een bezoek aan een gevangenis museum op de planning staan. Maar waar lag die gevangenis nou ook al weer. Oeps vergeten het adres te noteren. Dan eerst maar inschrijven bij de camping, kunnen we daarna gaan en staan waar we willen. Zo gezegd zo gedaan, en wat dacht je. Hadden ze op de receptie van de camping toch allerlei folders. En ja hoor ook een van de gevangenis. Nu hadden we dus het adres en reden we er naar toe.

Nadat we entree betaald hadden werden we door een ranger op weg geholpen. We kwamen op een mooi onderhouden terrein uit. Hier bleek de oude ingang van de gevangenis te zijn. De muur was helaas gesloopt maar de oude poort was gelukkig bewaart gebleven. De gevangenis werd in 1876 in gebruik genomen door de eerste zeven gevangenen. Zij hadden de gevangenis die ze betrokken zelf gebouwd. In totaal hebben er gedurende de 33 jaar dat de gevangenis in gebruik was 3069 gevangenen gezeten. In 1907 werd de gevangenis zo overvol dat er een nieuwe gevangenis gebouwd werd in de plaats Florence. Toen deze gevangenis in 1909 klaar was werd de Yuma gevangenis gesloten. Maar ondanks het feit dat de gevangenen weg waren bleven de gebouwen nog wel bestaan. Er heeft zelfs nog de Yuma high school ingezeten. Hun eigen school was afgebrand en tijdens de nieuwbouw van de high school konden de leerlingen in de oude algemene gebouwen van de gevangenis terecht voor hun onderwijs. Tot op de dag van vandaag worden de sport teams van de Yuma Highschool Yuma Criminals Football team genoemd. Ook hun loge is een persiflage in de vorm van knipogende crimineel. Nu zijn we weer terug op de camping en zit ik lekker in de aicro mijn verhaaltje te typen. Morgen is het op naar de kust. Dan gaan we San Diego onveilig maken. Dus blijf ons volgen.. we zijn nog niet klaar.

1. Janneke otter:
    25 oktober 2015
    Prachtige foto's en leuk verhaal over de gevangenis van Yuma al vinden Amerikanen iets van meer dan honderd jaar oud al gelijk echt oud maar wel interessant.