Dagje Hollywwod/Los Angeles.

28 oktober 2015 - Hollywood, Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag hadden we een toeristen dag. Wij zouden ons eindelijk is gaan dragen als echte toerist. Dus camera’s en plattegrond in aanslag, Hollywood here we come. Met de camper naar het busstation, van daaruit met de bus naar de Metro. Met de Metro naar de Hollywood boulevard. Dat allemaal al ’s morgens heel erg vroeg. Om half tien zou onze eerste rondrit door Hollywood en Beverly Hills vertrekken. Op verzoek van de organisatoren moesten we zeker een kwartier van te voren aanwezig zijn. Vandaar dus ons vroege vertrek van de camping. Gelukkig werkte het openbaar vervoer goed mee en waren we ruim op tijd bij het vertrekpunt. We moesten ons melden bij het Chinese theater. Je weet wel waar enkele tientallen betonnen tegels liggen met hand, voet of hoofdafdrukken van bekende acteurs. Deze afdrukken zijn door de acteurs zelf gemaakt. In het Chinese Theater werden tot 2001 de bekende Oscars uitgereikt. Daarna vond de uitreiking plaats in het speciaal daarvoor gebouwde Kodak theater, tegenwoordig heet dit theater het Dolby Theatre. Dit omdat Kodak in 2012 surseance van betaling aan moest vragen en daarmee de rechten verloor op het theater. Dolby, je weet wel die van het stereo geluid, namen de rechten en de plichten over zodat de jaarlijkse uitreiking gewoon door kan gaan. Gisteren waren wij ook al op de Hollywood Boulevard, maar toen wij vandaag terug kwamen herkenden wij het bijna niet meer. Midden op straat was een heel groot podium gebouwd over de volle breedte van de weg. Het zal ons benieuwen wat daar gaat gebeuren, misschien dat dat in de loop van de dag duidelijk wordt. Exact op tijd ging onze rondrit van start. Vandaag gaan we namelijk de woonhuizen van de “sterren” met een bezoek vereren. Waar de sterren wonen zal ons eerlijk gezegd een worst wezen. Het ging ons meer om het uitzicht punt aan de Mulholland Drive. Daar heb je namelijk bij mooi weer een heel erg mooi uitzicht over de stad, en ook heb je van daaruit een goed zicht op het bekende Hollywood sign in de bergen. Wist je trouwens dat dit in eerste instantie een reclame bord was van een Engelse makelaar die de aandacht wilde vestigen op het land eronder dat te koop was. Toen de makelaar het liet plaatsen was de tekst officieel “Hollywood Land”. Toen na verloop van tijd de H instortte wilde in eerste instantie niemand betalen voor de restauratie. De makelaar was allang weer vertrokken en niemand zei wij betalen wel. Na enige tijd stond de kamer van koophandel op en zei dat zij wel voor de reparatie wilden betalen, maar als voorwaarde hadden zijn dan wel dat de vier letters die het woord LAND vormen eraf gehaald zouden worden. En zo geschiede, dus mede dankzij de kamer van koophandel heeft Hollywood nu zijn belangrijkste herkenningspunt. Na een korte stop voor het nemen van wat foto’s ging de rit verder de wijk in. Daar kregen wij stukjes van woningen te zien waar voor ons bekende en minder bekende sterren wonen. Natuurlijk zijn ook sterren op hun privacy gesteld dus had ieder huis een hoog hek en veel struiken aan de voorkant. Gelukkig wonen er niet overal sterren dus hebben we toch enkele leuke optrekjes gezien. Het mag ook wel dat het leuke optrekjes zijn, de goedkoopste woning in Beverly Hills begint bij $ 3.000.000,00 waarbij je altijd het risico loopt dat je huis naar beneden glijdt of dat je een rotsblok op je dak krijgt. Los Angeles ligt namelijk op de St. Andreas breuk. Dit zijn twee platen diep onder de grond die samen dezelfde kant op gaan. Echter een plaat gaat sneller als de andere. Dit veroorzaakt wrijving wat zich uit in aardbevingen. Tegenwoordig wordt er wel rekening mee gehouden bij het bouwen van nieuwe woningen en kantoren. Die zijn tegenwoordig aardbevingsproef gemaakt. Deze gebouwen moeten dus een kleine aardbeving met gemak kunnen weerstaan. Echter in de heuvels van Beverly Hills is er natuurlijk niet altijd rekening gehouden met mogelijke aardbevingen. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat na een beving het huis van je bovenbuurman langs komt op weg naar beneden. Of een rotsblok dat een volleerd bommetje maakt in jouw zwembad. Ik moet er niet aan denken.

Na de eerste rit hebben we even een sanitaire stop ingelast. Ook hebben we wat foerage ingeslagen. Daarmee waren we klaar voor de tweede rondrit van vandaag. Alle hoogtepunten van Beverly Hills. Niet zozeer waar de sterren wonen, nee meer waar de sterren hun boodschappen doen. Ook werd er verteld welke artiest waar had gewerkt om rond te kunnen komen. Zo liep Bradd Pitt rond,verkleed als kip om het langslopende publiek binnen te lokken bij Pollo Loco. Dit soort verhaaltjes krijg je te horen als je in Hollywood een toer neemt. Wel leuk om te horen en te zien, maar minder leuk om in een verhaal te lezen. Ook hier geldt dat je het gezien moet hebben om te waarderen. Maar goed, ik had beloofd een verhaaltje te publiceren over onze vakantie dus als we niets leuks te melden hebben over onze eigen reis omdat je er niet bij was, dan verzin ik wel een verhaal over de achtergrond informatie die ik kreeg. Terug gekomen op de Hollywood Boulevard was er wat meer roering op het podium. Er werd een sound check gedaan voor Iggy Pop, oftewel Mr Iggy Pop, is een hoop wilde haren kwijt, of hij was het niet zelf. Iggy Pop treedt vanavond op als de cast van Evil vs Death over de rode loper naar het Chinese theater gaat om de lancering van een tiendelige televisie serie te vieren. Waarschijnlijk gaat ze dan ook een tweede seizoen  van deze horror-comedie aankondigen. De serie is gebaseerd op een film uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Nadat we een tijdje naar de soundcheck hadden geluisterd en gekeken zijn we nog even met de metro naar Los Angeles centrum gegaan. Daar hebben we wat rondgekeken en een wijntje gedronken. Omdat het al weer hard richting vijf uur liep besloten we weer terug te gaan naar onze camping. Nadat we wat Taco’s hebben gegeten zitten we nu in onze camper na te genieten van een paar leuke dagen Los Angeles. Morgen krijgen jullie een verslag over het schoonmaken en inpakken van de koffers. Overmorgen immers moeten wij onze camper al vroeg weer in leveren. Het is nu echt bijna voorbij.

1. Rosemary:
    29 oktober 2015
    Geniet nog met volle teugen van jullie laatste dagen. Zal de verhaaltjes gaan missen. Xxx