Toch weer vrij gekomen

7 oktober 2015 - San Fransisco, Belmont, California, Verenigde Staten

Als jullie dit verhaal lezen betekend het dat ik zonder al te veel problemen van Alcatraz ben gekomen. Want als je in de bak moet blijven moet je volgens mij al je persoonlijke bezittingen inleveren. (Heb hier echter nog geen ervaring mee dus helemaal zeker ben ik er niet van.) Maar hoe zo uit de bak komen hoor ik jullie denken? Nou het zit zo, vanmorgen om 9:30u moesten wij ons bij Pier 33 melden om een bezoek te brengen aan de beroemde Alcatraz gevangenis. Niet dat we een straf uit moesten zitten, nee daarvoor is hij al lang gesloten. Je kan er nu terecht voor een uitgebreide radio toer en daarna kun je je nog vrij over het eiland bewegen. Alles wat we zagen was erg indrukwekkend. Ik ben blij dat ik altijd een brave jongen was en dat ik niet in die tijd leefde. Jongens wat een gevangenis was dat. Je kreeg er voedsel en een plek om te slapen en dat was alles. Kwam je bijvoorbeeld in de isoleercel dan zat je 24 uur per dag opgesloten en mocht je een keer per week naar buiten om te luchten. Nog een ander weetje, Alcatraz zoals wij het kennen is niet altijd een gevangenis geweest. Het is begonnen als een fort om de baai waaraan San Francisco ligt te beschermen tegen aanvallen vanaf zee om de goudvoorraad te beschermen. Daarna is het eerst nog een militaire gevangenis geweest voordat het de gevangenis werd die zo bekend werd. Nadat de laatste gevangene het eiland had verlaten was het er een tijdje leeg totdat de indianen het eiland kraakten. Ze wilden daarmee protesteren tegen de Amerikaanse regering die al hun land had ingepikt. De bezetting heeft maar een paar weken geduurd maar daardoor is er wel iets in beweging gezet wat er toe heeft geleid dat de indianen toch weer zeggenschap kregen over een aantal gebieden, de zogenaamde indiaanse reservaten.

Nadat we terug kwamen aan land besloten we op zoek te gaan naar de beroemdste straat van San Francisco, de Lombard Street. Nu zal Lombard straat jullie niet veel zeggen maar ik hoor de O Ja's al als ik zeg dat het de steile straat is met al die kleine bochtjes erin. Nou wij zijn dus met een van de kabeltreintjes naar Lombardstreet gegaan en hebben die helemaal te voet afgedaald. Ja je leest het goed te voet, gelukkig naar beneden en niet omhoog, zo gek waren we niet.

Toen we beneden kwamen hebben we weer een kabel treintje gepakt. De derde verschillende lijn van vandaag. En die bracht ons naar het Centrum, naar Market street. Een van de hoofdstraten door het zaken / centrum district van San Francisco. Een beetje windowshoppend zijn wij richting pier 1 gewandeld waar we wederom met een trammetje naar Pier 39 zijn gegaan voor een drankje. Maar we zaten daar zo gezellig dat we besloten om ook maar gelijk ons diner daar te bestellen. Na het eten weer met een paar trammetjes terug naar ons hotel waar nog even dit verhaal werd geschreven. Ik hoop dat ik vannacht een beetje slaap, morgen wordt immers een spannende dag, morgen gaan we de camper ophalen. Dus je kunt wel raden waar het verhaal morgen over zal gaan.......dus tot morgen als het je interesseert hoe winkelen bij AH of Jumbo in de USA gaat,

1. Rosemary:
    8 oktober 2015
    Zo , globetrotters wat indrukwekkend allemaal . Meteen een stukje geschiedenisles ;) . Wat ik ook erg leuk vind zijn die bordjes van het restaurant wanneer je wel of niet iets wil bestellen. Als Forrust Gump fans vinden we dat natuurlijk super. Xxx