San Francisco

6 oktober 2015 - San Fransisco, Belmont, California, Verenigde Staten

Hoi daar zijn we weer, even over gestoken van de ene kant van de USA naar de andere kant, met slechts zes uur vliegen ben je er. Nog even de wetenswaardigheden van gisteren verklappen. Wist je dat er in New York letterlijk in lucht gehandeld wordt? Je zult denken die Nijsen houdt me voor de gek, maar nee, het is echt waar. Je koopt naast de grond die je hebt aangeschaft ook het recht om in de lucht te mogen bouwen, dus hoe hoger de wolkenkrabber hoe duurder het wordt,  en kan je nou niet zoveel betalen dan mag jouw buurman de lucht die nog over is gebleven kopen en zelf gaan bouwen. En dus komen er in New York erg uit de kluit gewassen erkers voor. Een ander weetje is hoe je gemakkelijk vast kunt stellen hoe het met de hygiëne in een restaurant is gesteld zonder de keuken te bezoeken. De hygiëne van een restaurant wordt met een letter beoordeeld. Hangt er naast de deur een letter A, dan heeft die eigenaar op het gebied van hygiëne alles prima in orde. Hangt er een B naast de deur dan zijn er wat kleine afwijkingen geconstateerd die binnen niet al te lange tijd opgelost moeten zijn. Hangt er een C dan raad ik je ten zeerste aan daar niet naar binnen te gaan om te eten, voor je het weet heb je daar een flinke buikloop te pakken. Restaurants met een C moeten ook direct zaken aanpakken en verbeteren anders worden ze onherroepelijk gesloten door de autoriteiten. Maar veel restaurants met een C zul je niet tegen komen, de meesten zullen het niet redden, want als je een C ziet hangen loop je als potentiële klant door en mist de eigenaar weer omzet die hij dan niet in zijn hygiëne kan investeren, dus sluiten is dan nog de enige optie.

Maar genoeg over New York. Zoals ik al schreef waren we vanmorgen even van de ene kant naar de andere kant gevlogen en zijn we in San Francisco aangeland. Een stad met letterlijk veel contrasten, vooral qua hoogte verschillen. Hier ga je echt niet voor je plezier wandelen, en dus hebben we dat ook niet gedaan. Wij hebben een tramdagkaart gekocht, gezellig met het kabeltrammetje of een van de andere trams heel San Francisco doorkruisen. Je kunt af of uitstappen waar je maar wil en je ziet veel meer als in de Metro.

We konden namelijk niet meteen inchecken in ons hotel, dank zij de voorspoedige rit waren wij al om 1 uur in ons hotel terwijl we pas vanaf 3 uur in konden checken. Wel konden we de bagage achter laten en dus besloten wij een stukje te gaan wandelen. Na een korte klim en snelle afdaling zagen we het spoor van een kabeltrammetje en die kwam er in de verte al aan. Eenmaal aan boord van de tram lieten wij ons het abonnementen systeem uit leggen en besloten gezien de kosten van een enkele reis om maar meteen een dagkaart te nemen. Ons eerste ritje met de tram bracht ons bij Ferry building en Farmers market. Een overdekt soort winkelcentrum met allerlei verschillende voedsel en drank standjes. Daar hebben wij bij Starbucks op ons gemak wat gedronken en zijn daarna met hetzelfde trammetje weer terug gegaan naar ons hotel. Na het inchecken en opfrissen op onze kamer zijn we naar Pier 39 gegaan waar ze een pier helemaal gerestaureerd hebben en omgevormd hebben naar een paradijsje voor toeristen. Alle rommel die een toerist maar wil kopen als souvenir was daar aanwezig. Maar ook weer gezellige restaurants zoals het bekende Hard Rock café en een Garnalen restaurant genaamd Bubba Gump Shirmp Company. Ja filmfanaten, dit restaurant is gebaseerd op de film Forrest Gump met Tom Hanks in de hoofdrol. En ik moet je zeggen, ik ben geen viseter maar ik heb daar een heerlijke Surf & Turf met garnalen gegeten.

Na het nuttigen van onze maaltijd zijn we  weer terug gegaan naar het hotel waar ik nog even snel dit verhaaltje in elkaar draaide. Nu gaan we nog een stukje lopen, foto's doen we straks er nog op zetten. En morgen komt er weer een nieuw verhaaltje over hoe ik ontsnapt ben....

1. Rosemary:
    7 oktober 2015
    SAN Francisco lijkt me geweldig. Super om zo met een trammetje de stad te door kruisen. Dat lucht verkopen is zeker door een Nederlander bedacht ;) .Moeten ze dan ook nog daarover belasting betalen?? Ik zie wel dat jullie met volle teugen genieten. Toppie xx
  2. Iefje:
    7 oktober 2015
    Hahaha...wij reizen mee en halen herinneringen op van onze zomervakantie daar. Leuk om te 'zien' waar jullie nu zijn.
    Tot later. Kijken erg naar het volgende verhaal uit! xoxo
  3. Riny Nijsen-Brinkman:
    7 oktober 2015
    Het is ongelooflijk hoe ze hier bouwen. Verkoopt de eigenaar de grond niet, dan bouw je gewoon boven op het dak en ga je aan de achterkant schuin verder, want die grond heb je wel. Je moet wel iets, als je niet zo veel grond hebt. En belasting betaal je er ook over. Veel plezier nog met meereizen.
  4. Anja:
    7 oktober 2015
    Wow een verhaal met n clifhanger.....
    Ik kijk nu al uit naar het vervolg.