Yosemite Village

10 oktober 2015 - Lee Vining, California, Verenigde Staten

Vandaag weer vroeg uit de veren. We hebben een erg vol programma. Maar als Riny met haar ontbijt bezig is vertel ik eerst nog even iets over dat meer van gisteren.  Dat meer is niet zomaar een meer, nee dit is het Don Pedro Reservoir. Dit reservoir is ontstaan toen er in de Tuolumne River een dam werd gelegd. Dit reservoir wordt gebruikt om het landbouw gebied in de Central Valley te irrigeren. Ook gebruikt de stad Modesto dit reservoir voor haar drinkwater voorziening.

Het ontbijt is op, de rotzooi opgeruimd dus kunnen we weer. Op naar de eerste stop Yosemity Village. Na een voorspoedige rit over kronkelwegen met steile afgronden zonder vangrail kwamen we op een gegeven moment bij de officiële ingang van het park. Gelukkig hadden wij via via via een toegangspas voor alle nationale parken over kunnen nemen. Dat scheelt een hoop aan entreegelden. Vanaf de officiele ingang was het zeker nog een uur rijden naar Yosemite Village. Onderweg werd het steeds drukker. Ook werd de file steeds langer. Hoe lang exact weet ik niet want wij reden voorop. Rustig aan dan breekt het lijntje niet en dan heb ik naast het op de weg houden van onze camper ook nog tijd om een beetje rond te kijken. Als ik in mijn achteruitkijkspiegel alleen maar auto’s zag stopte ik even op een uitwijkplaats om ze voorbij te laten. Konden wij ondertussen even foto’s maken en genieten van het uitzicht. Maar hoeveel foto’s we ook maken, het stelt niets voor bij de werkelijkheid. Sommige dingen kun je nou eenmaal niet vast leggen.

In Yosemite Village aangekomen hebben wij onze RV geparkeerd en zijn wij een stukje gaan lopen en daarna op de hop-on hop-of bus gesprongen om ook nog even bij El Capitan en Glacier Point te gaan kijken. Dit zijn twee van de bergen die geliefd zijn bij bergbeklimmers. Bij een berg zoals El Capitan doet men er tussen de drie en vijf dagen over om boven te komen. De klimmers eten uit een duffeltas en slapen al hangend aan de rotsen in een hangmat. Mij niet gezien! Als je kijkt naar foto 1 van El Capitan zijn er ergens 4 man aan het klimmen. De foto ernaast is heel erg ingezoomd zodat je ook daadwerkelijk 4 man ziet klimmen. Dat geeft je een indruk van de hoogte.

Om een uur of twee lokale tijd besloten we dat het tijd werd om naar onze camping te gaan aan de andere kant van de Sierra Nevada. Dit is echter sneller gezegd dan gedaan. Over een ritje van zo’n 75 mijl doe je al snel twee, twee en een half uur. Tel daarbij nog op dat we nog moesten stijgen naar een hoogte van 9000 feet ongeveer 2,5 kilometer dan kun je zelf wel uitrekenen dat het al na vijf uur was toen we op onze gewenste camping aankwamen. Gelukkig hadden ze nog wel een plekje voor ons met ook een redelijke internet verbinding zodat we alles weer fijn bij konden werken.

Of wij morgen weer een blog kunnen plaatsen is nog onbekend omdat we nog niet weten waar we exact gaan overnachten dus ook niet of er internet is. Dus afwachten maar….

1. Janneke otter:
    11 oktober 2015
    Riny en Peter, lekker genieten van al dat moois. Ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's!