Hoover dam

15 oktober 2015 - Mesquite, Nevada, Verenigde Staten

Vandaag laten we Las Vegas weer achter ons liggen. Ons reisdoel van vandaag is een camping die op zo’n 130 mijl richting het noorden ligt in Mesquite. We zitten dus nog steeds in Nevada. We hebben bewust voor een overnachting zo dichtbij gekozen. We wilden namelijk een bezoek brengen aan het Boulder dam.

Deze dam ligt vlak bij Las Vegas en wordt jaarlijks door ongeveer 8 tot 10 miljoen personen bezocht. Daarbij komt nog het gewone verkeer wat er gebruik van maakt. De Boulder dam heet tegenwoordig geen Boulder dam meer maar Hoover dam. Genoemd naar de 32ste Amerikaanse president Edgar J. Hoover. Die heeft er namelijk voor gezorgd dat de dam er kwam. En niet alleen de dam, er werd een heel dorp de grond uitgestampt voor de arbeiders en hun gezinnen. Het tegenwoordige Boulder City.

Aangezien dit wordt aangestipt als een must see als je in de buurt bent zijn wij er ook maar even een kijkje gaan nemen. En het moet gezegd worden, de dam wordt bewaakt alsof een toerist er elk moment een bom onder kan leggen. Voordat je namelijk nog maar in de buurt van de dam bent wordt je auto grondig doorzocht. Het maakt niet uit met welk type auto je komt, of het nu een kleine is of een touring car. Elke auto wordt bekeken en iedere koffer of luik moet open. Tot en met het toilet aan toe. Ondertussen wordt je op een onopvallende wijze ondervraagd wat het doel is van je bezoek. Gelukkig ging het bij ons op een ontspannen manier en na korte tijd mochten we verder rijden. Ze wezen ons ook nog even op de parkeerplaats voor RV-voertuigen, net over de dam. En daar gingen we weer. Bijna stapvoets naar beneden om de hele dam goed in je op te kunnen nemen. Het is niet voor te stellen dat de dam door mensenhanden is gebouwd. Maar ja in de tijd van de grote depressie hadden ze natuurlijk genoeg handen beschikbaar die dit werk wilden doen. Met de veiligheid en voorzorgsmaatregelen nam men het niet zo nauw. Vandaar ook dat er 100 bouwvakkers om kwamen door de hitte en erbarmelijke omstandigheden. Na een uitgebreide wandeling over de dam reden we weer rustig verder naar onze volgende overnachtingsplaats. Hier kwamen we al tussen twee en drie aan zodat we een heerlijk rustige middag in konden plannen.

Morgen gaan we naar Zion park en hopen we in Hurricane te overnachten. Niet een echte wervelstorm maar een gelijknamig plaatsje in Amerika, ik kan er ook niets aan doen. Van daar uit gaan we twee dagen het Zion park verkennen. Aangezien we niet weten of we op onze nieuwe camping ook internet hebben, zou het dus zo maar kunnen dat jullie even niets van ons lezen. Maar we komen terug..

1. Janneke otter:
    16 oktober 2015
    Wat een prachtige plaatjes, ik ben jaloers op alles wat jullie meemaken en jullie manier van schrijven is of je er als lezer zelf bij bent, het leest vlotjes weg met prachtige foto,s om alles visueel te maken. Benieuwd wat er nog allemaal komt, veel op jullie verdere reis.